Monday, April 19, 2010

1 ...2...3...4...5...6...7 bukan sekadar perhitungan biasa

5 comments
salam ukhuwah , mengharapkan coretan ini tidak menghidupkan sentimen kepada sesiapa yang membaca . bukannya bersifat jumud ,mediokritik ataupun ekstremis, apatah lagi ghulaw... tetapi hanya melafazkan tinta dan fikrah utk mengisi kekosongan sukma yg dahagakan ilmu dan bingkisan cahaya dan hidayah-Nya.

semakin lama blog ana bersawang dan berhabuk , semakin menebal kerinduan untuk menulis dan berkongsi ... biarlah entri kali ini ibarat melakukan sanitasi atau update blog, walaupun hnya ingin menimbulkan perhitungan ,mcm nak refresh matematik gitu...

Dalam kelekaan bersosial di laman 'muka buku', alhamdulillah diberikan kesempatan utk menjengah page' hadith of the day' dan terbaca:

Abu huraira(Radi allah anhu)

: d prophet (peace of Allah b upon him)said,Allah wil give shade,to seven,on d day when there will b no shade but his.
1.
a just ruler

2.a youth who has been brought up in d worship of Allah(i.e worship Allah sincerely 4rm childhood)

3.a man whose heart is attached to the mosque(i.e pray the compulsory prayers in the mosque in congregation)

4.two person who love each other only for Allah's sake & part in Allah's cause only

5.a man who refuse the call of a charming woman of noble birth for illicit intercourse with her & says:i am afraid of Allah

6.a man who gives charitable gifts so secretly his left hand does not know what his right hand has given(i.e nobody knows how much he has given in charity).

7.a person who remember Allah in seclusion & his eyes are then flooded with tears.

hmmm... banyak intipati yg tersingkap di sebalik hadis ini. Ingat lagi ,sahabat seperjuangan ku , sering kali mengungkap perihal yg ke -4 tatkala di ambang perpisahan kami di bangku sekolah dahulu yang ketika itu jugalah SPM berjalan..' antara umat manusia yg berada dalam naungan ALLAH ialah dia bertemu dan berpisah hanya kerana ALLAH

video
pesanan seorg sahabat - minit 5:20

tatkala madah ini bermain di segenap fikiran , acapkali neuron-neuron kerap mengintepretasi
nya sehingga merembeskan adrenalin yg mengundang air mata jantan berderai dek kerana sedihnya perpisahan~

setiap pertemuan berkesudahan dengan perpisahan , meskipun ianya pahit untuk diterima , tetapi hadis ini memperingati betapa setiap pertemuan yg disulami dgn perlbagai perhubungan spertinya dalam konteks persahabatan dan didasari dgn ukhuwahfillah tidak memikirkan tentang perpisahan tetapi memikirkan betapa kasihnya ALLAH pada hambanya sekiranya merelakan perpisahan ini.MySpace

1 dalam seribu~

selayang pandang ke era atom ini , begitu sukar utk mencari golongan2 yang disebutkan di dalam hadis berkenaan ; remaja yang sudah mengabdikan dirinya kepada ALLAH sejak kecil lagi ,pemimpin yang adil , manusia yang hatinya sudah berlabuh di rumah ALLAH tatkala solat danlelaki yang menolak pelawaan wanita mulia utk menjalin perhubungan terlarang kerana dirinya takut kepada ALLAH , dan lain-lain.

tetapi segalanya kini seperti sedang mengundur ke belakang , remaja kini cenderung sudah menjerumuskan dirinya ke lembah kehinaan , hidup tidak bervisi jelas , mudah terpengaruh dengan sogokan persekitaran dan media , dan hanya berfikir mengikut nafsi dan terikat dengan demensi yang dilumuri polusi dan ilusi .


akibat tidak takut akan ALLAH , inilah natijahnya~

tidak perlu lihat sejauh mana ceruk pedalaman , setinggi mana gunung terpasak ,dan sedalam mana pentas dunia berlata di bawah lautan ,mencari-cari kelibat remaja -remaja ini bersenandung..sedangkan hakikatnya , ana kini berhadapan dengan kawan-kawan yang sebegini rupa. nama shaja kawan segala , tetapi perlakuan kita nampak pula kontrakdiksinya. itulah , rambut sama hitam ,tapi qalbi lain-lain

.

sesungguhnya, ana bersyukur tarbiah yang diajar di asrama dahulu membawa pengertian yang besar dalam kehidupan ana. keluarnya dari alma mater itu , kerinduan menebal dek mengenangkan biah dan tarbiah yang diajar baik daripada para mualim dan sahabat. Walhal , dahulunya nikmat itu , sering kali dilupakan dan tidak diutamakan ,kerana diulit dgn kesibukan dan keletihan..Astaghfirullah~ lihatlah diri ana , masih lagi terkapai-kapai , macam mana nak membimbing dan menyahut seruan jihad ini?

masihkah ada sinar~

kadang kala ALLAH sembunyikan matahari dan wujudkan guruh dan petir , kita tertanya-tnya ke manakah hilangnya matahari , namun tidak disangka-sangka ALLAH hadirkan pelangi yg indah~

kusedari kekerdilanku dan kekhilafanku di hadapan ALLAH azza wajalla , sehebat mana pun kita , ku harus kembali kepada-Nya...

'dan bersegeralah memohon keampunan daripada Tuhanmu (ALLAH) , dan syurga seluas luas langit dan bumi disediakan utk org2 yang bertaqwa'
surah AL'imran :133

pelbagai cabaran dan tribulasi hampir melumpuhkan langkahku dan menyembunyikan semangatku utk trus mara...


hari debaran

tanggal 11 Mac yg lalu , telah menyedarkan persepsi ana tentang bernilainya usaha dan akhirnya dibalas dengan kejayaan yang tiada siapa pun tahu melainkan yang Esa.
begitu juga , pengorbanan yang tidak ternilai dilakukan di kala kesibukan
yang lain menelaah utk peperiksaan SPM , ALLAH membalasnya dgn kejayaan yg hadir sendiri stelah kita berusaha , berdoa dan bertawakal ...itu lah rahsia TAWASUL... subhannallah...


entah mengapa , seperti ada suatu aura yg kuat ditiup memperkuatkan kalbu dan semangatku untuk terus melangkah dan maju tanpa tidak menoleh ke belakang , dalam memperjuangkan sesuatu ,asalkan masih bertepatan dengan syarak dan kehendak islam sendiri.

terima kasih YA ALLAH atas anugerah ini , berikanlah kekuatan utk menjadi seperti golongan
yang disebut- sebut di dalam hadis ini , jadikanlah kami nnti pemimpin yang seadil dan sehebat
khalifah Umar Abdul Aziz , jadikanlah diri kami ketika ini remaja yang mengabdikan dirinya kpd agama seperti sultan muhammad Al-fateh ,

pahatkan hati kami utk bertandang dan berjemaah di rumah -MU ya ALLAH , kebalkan sukma kami utk mengindari panggilan2 maksiat , dan permudahkan hambamu ini dalam mencapai cita-cita melalui jalan jihadmu ya ALLAH , biarlah perhitungan ini bukan sekadar bermain di kalkulator tapi hidup dalam kehidupan kita...



pilih la jalan mana yang dituntut
rintihan hambamu ini bersama tangisan dalam pengharapan~ MySpace

Monday, April 5, 2010

DeBarAn HarI itU!

2 comments

salam ukhuwah.. perkongsian merupakan sesuatu yang istimewa kerana dari situ fikrah kita akan berkembang dan akhirnya memanifestasikan kefahaman yg lebih baik dalam diri kita.
biarlah secangkir asalkan ia membawa haruman di lembayung sukma kita...

bersamaan hari isnin - 5 April 2010




telah ditakdirkan utk hambamu ini menembusi 1 lagi tirai ujianmu apabila hari itu , akan menjalani temuduga JPA yg dengar ceritanya agak susah dari teman2 dan senior2 yg lain.

x kenal maka x tahu , biarlah hari itu , diri ini yg melalui dan merasai bahangnya. MySpace

melangkah ke gelanggang pertarungan a.k.a PICC ,melihatkan shja suasana,kalbu mula berbisik . 'Ya ALLAH , ramainya yg berani menyahut cabaran ini '. Antara gusar dan tenang , antara cuak dan bersedia ,serta antara idealis dan tin kosong... persepsi ini yang timbul apabila menanti jam 2 utk masuk ke bilik temuduga.

Lihat di sekitarnya , cina india lebih banyak mengisi ruang penglihatan drpd muslim di sini. 'Mgkin mereka semua sedang bersolat zohor ...baguslah klau mcm tu.. mnta pada ALLAH agar perjuangan ini dpt dipermudahkan biarlah smpai mencapai cita-cita yg hakiki .' Alhamdulillah , awal2 lagi sudah menunaikan kewajipan ini ,berjemaah bersama dzul dan kamal .

tepat jam 2... ana lihat di white board berdekatan , tertera nama 'Alif Faisal B. Zabidi ' ..
baris 4 dari atas , di bilik panel 4.. ok , inilah masa ..yg pertama dan segalanya... first perspective is everthing in the eyes of interviewers, revise balik !MySpace

cikgu Mai dan bonda pengetua :
cakap je...ckp merapu pun x pe ...asalkan ada point , ok la tu!

cikgu K.A :
jgn la ckp meleret-leret smpai penemuduga naik bosan nanti .selawat banyak.

cikgu ada :
klau ada smpah kt dlm bilik temuduga , ambik dan buang kt dalam tong
sampah ,
di situ dilihat keprihatinan kita sjejauh mana~

cikgu Uji :
pastikan pakaian , dokumen smua ok , yg penting masa temuduga , mental kena prepared habis-habisan- current issue jgn lupa.

ckgu Shahnol :
: gud luck nanti kamu smua , yang penting manners kamu masa temuduga .
duduk tegak dan selesa , x perlu silang kaki mcm gaya org kaya , garu sana ,
garu sini MySpace..last kali confident.


btul ke salah ni?

ummi dan walid :
selawat banyak , insyaALLAH hati tenang dan flow je nnti.

insyaALLAH boleh buat , tinggal nak praktikkan je masa temu duga.

'Alif faisal' , namaku dipanggil . ' adik kena serahkan dokumen yg telah diselitkan dkt clear folder tu dan ambik tag no.4 nh ' sambungnya. Cepatnya , ana antara 5 lagi calon yg dipanggil utk permulaan kalinya. Pada waktu itu , interview bermula.


suasana interview

assalamualaikum , semua!' panel itu terdiri drpd 2 org wanita kesemuanya.sesi ini akan menggunakan bahasa Melayu ,
perkenalkan diri anda , sekolah lama , asal , kenapa ingin pilih bidang ini dan kenapa pihak JPA harus pilih anda( soalan ni memnta kita agar mengutarakan kelebihan kita )

kami ditanya 1 persatu , praktikal mula direalisasikan. apabila giliran ana , gerak bibir dan ucapan mengikut garis panduan dan persediaan. Tetapi ana sendiri tidak terlalu sempurna utk berbicara , kadangkala blur dan tersasul. Yang penting , point kita ada dan yakin paling penting dalam mengutarakan pendapat. tadi semua panel angguk je ok la tu!

lepas smuanya selesai , 10 minit diperuntukan utk sesi bahasa inggeris .tajuk perbincangan :



masa perbincangan

it is a mandatory for the doctors to do national service 4 2 years at the rural area , give your opinion~

bermcm2 idea diutarakan , antaranya , khidmat kita lebih diperlukan , menyedarkan mereka tntg kesihatan , kurang fasiliti , kurangkan masa di rural area etc. itulah celoteh dan buah fikiran kami dalam keadaan yang begitu singkat . perbincangan tidaklah terlalu jauh sehingga melibatkan perumitan yg amat sangat.

' after 2 years service over , what will u do? ' ..masa ni ana mggunakan kembali pengalaman dan pengetahuan semasa di program pendedahan di hospital dlu.. arah tuju kita ke mana selepas ini.MySpace

usai persoalan terakhir dijawab , sesi temuduga selama hmpir 20 minit ini pun berakhir.. kami berterima kasih kepada panel sebelum keluar dari bilik.

Macam tidak percaya , temuduga JPA dah berlalu. macam tu saja. TERLALU laju seperti temuduga tadi ibarat 1 perbualan biasa . X tau la klau ana berfikiran sebaliknya .
Yang penting , usaha telah dilakukan sehabis baik ,terpulang kini kpd pihak JPA utk memilih diri ini ke tidak... tawakal dan doa mengiringi usaha yg telah dicurahkan..

kepada rakan2 , itulah perkongsian ringkas yg boleh dismpaikan , mgkin rakan lain seperti kamal , faizzuddin , syeqa , azirah ,boq ,rusydi mgkin memiliki experience yg lebih bagus. anggaplah ini hanya coretan simpistik utk tatapan.

kepada rakan lain yg mengambil JPA , 4 hari berbaki utk anda pula menyahut cabaran ini , buatlah terbaik , mgkin pesanan ini boleh sedikit membantu anda. maaflah ya kepada course takers lain inilah serba sedikit yang boleh membantu.


kpd rakan2 yang mengambil MARA pula, mggu hadapan merupakan tarikh keramat buat anda , berikan yang terbaik , sbb ana tahu kita semua boleh melakukannya.MySpace

mgkin ini boleh dijadikan sumber lain sebagai rujukan-

-http://www.malaysia-students.com/2008/05/jpa-scholarship-interview-experience.html
-http://ohmalaysia.com/blog/tips-tips-temuduga-biasiswa-mara/
-http://ohmalaysia.com/blog/tips-tips-temuduga-biasiswa-jpa/( source: murt)

syukran dan ALLAHuA'lAM~



nada : lega MySpace





Align Center

Monday, April 19, 2010

1 ...2...3...4...5...6...7 bukan sekadar perhitungan biasa

salam ukhuwah , mengharapkan coretan ini tidak menghidupkan sentimen kepada sesiapa yang membaca . bukannya bersifat jumud ,mediokritik ataupun ekstremis, apatah lagi ghulaw... tetapi hanya melafazkan tinta dan fikrah utk mengisi kekosongan sukma yg dahagakan ilmu dan bingkisan cahaya dan hidayah-Nya.

semakin lama blog ana bersawang dan berhabuk , semakin menebal kerinduan untuk menulis dan berkongsi ... biarlah entri kali ini ibarat melakukan sanitasi atau update blog, walaupun hnya ingin menimbulkan perhitungan ,mcm nak refresh matematik gitu...

Dalam kelekaan bersosial di laman 'muka buku', alhamdulillah diberikan kesempatan utk menjengah page' hadith of the day' dan terbaca:

Abu huraira(Radi allah anhu)

: d prophet (peace of Allah b upon him)said,Allah wil give shade,to seven,on d day when there will b no shade but his.
1.
a just ruler

2.a youth who has been brought up in d worship of Allah(i.e worship Allah sincerely 4rm childhood)

3.a man whose heart is attached to the mosque(i.e pray the compulsory prayers in the mosque in congregation)

4.two person who love each other only for Allah's sake & part in Allah's cause only

5.a man who refuse the call of a charming woman of noble birth for illicit intercourse with her & says:i am afraid of Allah

6.a man who gives charitable gifts so secretly his left hand does not know what his right hand has given(i.e nobody knows how much he has given in charity).

7.a person who remember Allah in seclusion & his eyes are then flooded with tears.

hmmm... banyak intipati yg tersingkap di sebalik hadis ini. Ingat lagi ,sahabat seperjuangan ku , sering kali mengungkap perihal yg ke -4 tatkala di ambang perpisahan kami di bangku sekolah dahulu yang ketika itu jugalah SPM berjalan..' antara umat manusia yg berada dalam naungan ALLAH ialah dia bertemu dan berpisah hanya kerana ALLAH

video
pesanan seorg sahabat - minit 5:20

tatkala madah ini bermain di segenap fikiran , acapkali neuron-neuron kerap mengintepretasi
nya sehingga merembeskan adrenalin yg mengundang air mata jantan berderai dek kerana sedihnya perpisahan~

setiap pertemuan berkesudahan dengan perpisahan , meskipun ianya pahit untuk diterima , tetapi hadis ini memperingati betapa setiap pertemuan yg disulami dgn perlbagai perhubungan spertinya dalam konteks persahabatan dan didasari dgn ukhuwahfillah tidak memikirkan tentang perpisahan tetapi memikirkan betapa kasihnya ALLAH pada hambanya sekiranya merelakan perpisahan ini.MySpace

1 dalam seribu~

selayang pandang ke era atom ini , begitu sukar utk mencari golongan2 yang disebutkan di dalam hadis berkenaan ; remaja yang sudah mengabdikan dirinya kepada ALLAH sejak kecil lagi ,pemimpin yang adil , manusia yang hatinya sudah berlabuh di rumah ALLAH tatkala solat danlelaki yang menolak pelawaan wanita mulia utk menjalin perhubungan terlarang kerana dirinya takut kepada ALLAH , dan lain-lain.

tetapi segalanya kini seperti sedang mengundur ke belakang , remaja kini cenderung sudah menjerumuskan dirinya ke lembah kehinaan , hidup tidak bervisi jelas , mudah terpengaruh dengan sogokan persekitaran dan media , dan hanya berfikir mengikut nafsi dan terikat dengan demensi yang dilumuri polusi dan ilusi .


akibat tidak takut akan ALLAH , inilah natijahnya~

tidak perlu lihat sejauh mana ceruk pedalaman , setinggi mana gunung terpasak ,dan sedalam mana pentas dunia berlata di bawah lautan ,mencari-cari kelibat remaja -remaja ini bersenandung..sedangkan hakikatnya , ana kini berhadapan dengan kawan-kawan yang sebegini rupa. nama shaja kawan segala , tetapi perlakuan kita nampak pula kontrakdiksinya. itulah , rambut sama hitam ,tapi qalbi lain-lain

.

sesungguhnya, ana bersyukur tarbiah yang diajar di asrama dahulu membawa pengertian yang besar dalam kehidupan ana. keluarnya dari alma mater itu , kerinduan menebal dek mengenangkan biah dan tarbiah yang diajar baik daripada para mualim dan sahabat. Walhal , dahulunya nikmat itu , sering kali dilupakan dan tidak diutamakan ,kerana diulit dgn kesibukan dan keletihan..Astaghfirullah~ lihatlah diri ana , masih lagi terkapai-kapai , macam mana nak membimbing dan menyahut seruan jihad ini?

masihkah ada sinar~

kadang kala ALLAH sembunyikan matahari dan wujudkan guruh dan petir , kita tertanya-tnya ke manakah hilangnya matahari , namun tidak disangka-sangka ALLAH hadirkan pelangi yg indah~

kusedari kekerdilanku dan kekhilafanku di hadapan ALLAH azza wajalla , sehebat mana pun kita , ku harus kembali kepada-Nya...

'dan bersegeralah memohon keampunan daripada Tuhanmu (ALLAH) , dan syurga seluas luas langit dan bumi disediakan utk org2 yang bertaqwa'
surah AL'imran :133

pelbagai cabaran dan tribulasi hampir melumpuhkan langkahku dan menyembunyikan semangatku utk trus mara...


hari debaran

tanggal 11 Mac yg lalu , telah menyedarkan persepsi ana tentang bernilainya usaha dan akhirnya dibalas dengan kejayaan yang tiada siapa pun tahu melainkan yang Esa.
begitu juga , pengorbanan yang tidak ternilai dilakukan di kala kesibukan
yang lain menelaah utk peperiksaan SPM , ALLAH membalasnya dgn kejayaan yg hadir sendiri stelah kita berusaha , berdoa dan bertawakal ...itu lah rahsia TAWASUL... subhannallah...


entah mengapa , seperti ada suatu aura yg kuat ditiup memperkuatkan kalbu dan semangatku untuk terus melangkah dan maju tanpa tidak menoleh ke belakang , dalam memperjuangkan sesuatu ,asalkan masih bertepatan dengan syarak dan kehendak islam sendiri.

terima kasih YA ALLAH atas anugerah ini , berikanlah kekuatan utk menjadi seperti golongan
yang disebut- sebut di dalam hadis ini , jadikanlah kami nnti pemimpin yang seadil dan sehebat
khalifah Umar Abdul Aziz , jadikanlah diri kami ketika ini remaja yang mengabdikan dirinya kpd agama seperti sultan muhammad Al-fateh ,

pahatkan hati kami utk bertandang dan berjemaah di rumah -MU ya ALLAH , kebalkan sukma kami utk mengindari panggilan2 maksiat , dan permudahkan hambamu ini dalam mencapai cita-cita melalui jalan jihadmu ya ALLAH , biarlah perhitungan ini bukan sekadar bermain di kalkulator tapi hidup dalam kehidupan kita...



pilih la jalan mana yang dituntut
rintihan hambamu ini bersama tangisan dalam pengharapan~ MySpace

Monday, April 5, 2010

DeBarAn HarI itU!


salam ukhuwah.. perkongsian merupakan sesuatu yang istimewa kerana dari situ fikrah kita akan berkembang dan akhirnya memanifestasikan kefahaman yg lebih baik dalam diri kita.
biarlah secangkir asalkan ia membawa haruman di lembayung sukma kita...

bersamaan hari isnin - 5 April 2010




telah ditakdirkan utk hambamu ini menembusi 1 lagi tirai ujianmu apabila hari itu , akan menjalani temuduga JPA yg dengar ceritanya agak susah dari teman2 dan senior2 yg lain.

x kenal maka x tahu , biarlah hari itu , diri ini yg melalui dan merasai bahangnya. MySpace

melangkah ke gelanggang pertarungan a.k.a PICC ,melihatkan shja suasana,kalbu mula berbisik . 'Ya ALLAH , ramainya yg berani menyahut cabaran ini '. Antara gusar dan tenang , antara cuak dan bersedia ,serta antara idealis dan tin kosong... persepsi ini yang timbul apabila menanti jam 2 utk masuk ke bilik temuduga.

Lihat di sekitarnya , cina india lebih banyak mengisi ruang penglihatan drpd muslim di sini. 'Mgkin mereka semua sedang bersolat zohor ...baguslah klau mcm tu.. mnta pada ALLAH agar perjuangan ini dpt dipermudahkan biarlah smpai mencapai cita-cita yg hakiki .' Alhamdulillah , awal2 lagi sudah menunaikan kewajipan ini ,berjemaah bersama dzul dan kamal .

tepat jam 2... ana lihat di white board berdekatan , tertera nama 'Alif Faisal B. Zabidi ' ..
baris 4 dari atas , di bilik panel 4.. ok , inilah masa ..yg pertama dan segalanya... first perspective is everthing in the eyes of interviewers, revise balik !MySpace

cikgu Mai dan bonda pengetua :
cakap je...ckp merapu pun x pe ...asalkan ada point , ok la tu!

cikgu K.A :
jgn la ckp meleret-leret smpai penemuduga naik bosan nanti .selawat banyak.

cikgu ada :
klau ada smpah kt dlm bilik temuduga , ambik dan buang kt dalam tong
sampah ,
di situ dilihat keprihatinan kita sjejauh mana~

cikgu Uji :
pastikan pakaian , dokumen smua ok , yg penting masa temuduga , mental kena prepared habis-habisan- current issue jgn lupa.

ckgu Shahnol :
: gud luck nanti kamu smua , yang penting manners kamu masa temuduga .
duduk tegak dan selesa , x perlu silang kaki mcm gaya org kaya , garu sana ,
garu sini MySpace..last kali confident.


btul ke salah ni?

ummi dan walid :
selawat banyak , insyaALLAH hati tenang dan flow je nnti.

insyaALLAH boleh buat , tinggal nak praktikkan je masa temu duga.

'Alif faisal' , namaku dipanggil . ' adik kena serahkan dokumen yg telah diselitkan dkt clear folder tu dan ambik tag no.4 nh ' sambungnya. Cepatnya , ana antara 5 lagi calon yg dipanggil utk permulaan kalinya. Pada waktu itu , interview bermula.


suasana interview

assalamualaikum , semua!' panel itu terdiri drpd 2 org wanita kesemuanya.sesi ini akan menggunakan bahasa Melayu ,
perkenalkan diri anda , sekolah lama , asal , kenapa ingin pilih bidang ini dan kenapa pihak JPA harus pilih anda( soalan ni memnta kita agar mengutarakan kelebihan kita )

kami ditanya 1 persatu , praktikal mula direalisasikan. apabila giliran ana , gerak bibir dan ucapan mengikut garis panduan dan persediaan. Tetapi ana sendiri tidak terlalu sempurna utk berbicara , kadangkala blur dan tersasul. Yang penting , point kita ada dan yakin paling penting dalam mengutarakan pendapat. tadi semua panel angguk je ok la tu!

lepas smuanya selesai , 10 minit diperuntukan utk sesi bahasa inggeris .tajuk perbincangan :



masa perbincangan

it is a mandatory for the doctors to do national service 4 2 years at the rural area , give your opinion~

bermcm2 idea diutarakan , antaranya , khidmat kita lebih diperlukan , menyedarkan mereka tntg kesihatan , kurang fasiliti , kurangkan masa di rural area etc. itulah celoteh dan buah fikiran kami dalam keadaan yang begitu singkat . perbincangan tidaklah terlalu jauh sehingga melibatkan perumitan yg amat sangat.

' after 2 years service over , what will u do? ' ..masa ni ana mggunakan kembali pengalaman dan pengetahuan semasa di program pendedahan di hospital dlu.. arah tuju kita ke mana selepas ini.MySpace

usai persoalan terakhir dijawab , sesi temuduga selama hmpir 20 minit ini pun berakhir.. kami berterima kasih kepada panel sebelum keluar dari bilik.

Macam tidak percaya , temuduga JPA dah berlalu. macam tu saja. TERLALU laju seperti temuduga tadi ibarat 1 perbualan biasa . X tau la klau ana berfikiran sebaliknya .
Yang penting , usaha telah dilakukan sehabis baik ,terpulang kini kpd pihak JPA utk memilih diri ini ke tidak... tawakal dan doa mengiringi usaha yg telah dicurahkan..

kepada rakan2 , itulah perkongsian ringkas yg boleh dismpaikan , mgkin rakan lain seperti kamal , faizzuddin , syeqa , azirah ,boq ,rusydi mgkin memiliki experience yg lebih bagus. anggaplah ini hanya coretan simpistik utk tatapan.

kepada rakan lain yg mengambil JPA , 4 hari berbaki utk anda pula menyahut cabaran ini , buatlah terbaik , mgkin pesanan ini boleh sedikit membantu anda. maaflah ya kepada course takers lain inilah serba sedikit yang boleh membantu.


kpd rakan2 yang mengambil MARA pula, mggu hadapan merupakan tarikh keramat buat anda , berikan yang terbaik , sbb ana tahu kita semua boleh melakukannya.MySpace

mgkin ini boleh dijadikan sumber lain sebagai rujukan-

-http://www.malaysia-students.com/2008/05/jpa-scholarship-interview-experience.html
-http://ohmalaysia.com/blog/tips-tips-temuduga-biasiswa-mara/
-http://ohmalaysia.com/blog/tips-tips-temuduga-biasiswa-jpa/( source: murt)

syukran dan ALLAHuA'lAM~



nada : lega MySpace





Align Center