Monday, April 19, 2010

1 ...2...3...4...5...6...7 bukan sekadar perhitungan biasa

salam ukhuwah , mengharapkan coretan ini tidak menghidupkan sentimen kepada sesiapa yang membaca . bukannya bersifat jumud ,mediokritik ataupun ekstremis, apatah lagi ghulaw... tetapi hanya melafazkan tinta dan fikrah utk mengisi kekosongan sukma yg dahagakan ilmu dan bingkisan cahaya dan hidayah-Nya.

semakin lama blog ana bersawang dan berhabuk , semakin menebal kerinduan untuk menulis dan berkongsi ... biarlah entri kali ini ibarat melakukan sanitasi atau update blog, walaupun hnya ingin menimbulkan perhitungan ,mcm nak refresh matematik gitu...

Dalam kelekaan bersosial di laman 'muka buku', alhamdulillah diberikan kesempatan utk menjengah page' hadith of the day' dan terbaca:

Abu huraira(Radi allah anhu)

: d prophet (peace of Allah b upon him)said,Allah wil give shade,to seven,on d day when there will b no shade but his.
1.
a just ruler

2.a youth who has been brought up in d worship of Allah(i.e worship Allah sincerely 4rm childhood)

3.a man whose heart is attached to the mosque(i.e pray the compulsory prayers in the mosque in congregation)

4.two person who love each other only for Allah's sake & part in Allah's cause only

5.a man who refuse the call of a charming woman of noble birth for illicit intercourse with her & says:i am afraid of Allah

6.a man who gives charitable gifts so secretly his left hand does not know what his right hand has given(i.e nobody knows how much he has given in charity).

7.a person who remember Allah in seclusion & his eyes are then flooded with tears.

hmmm... banyak intipati yg tersingkap di sebalik hadis ini. Ingat lagi ,sahabat seperjuangan ku , sering kali mengungkap perihal yg ke -4 tatkala di ambang perpisahan kami di bangku sekolah dahulu yang ketika itu jugalah SPM berjalan..' antara umat manusia yg berada dalam naungan ALLAH ialah dia bertemu dan berpisah hanya kerana ALLAH

video
pesanan seorg sahabat - minit 5:20

tatkala madah ini bermain di segenap fikiran , acapkali neuron-neuron kerap mengintepretasi
nya sehingga merembeskan adrenalin yg mengundang air mata jantan berderai dek kerana sedihnya perpisahan~

setiap pertemuan berkesudahan dengan perpisahan , meskipun ianya pahit untuk diterima , tetapi hadis ini memperingati betapa setiap pertemuan yg disulami dgn perlbagai perhubungan spertinya dalam konteks persahabatan dan didasari dgn ukhuwahfillah tidak memikirkan tentang perpisahan tetapi memikirkan betapa kasihnya ALLAH pada hambanya sekiranya merelakan perpisahan ini.MySpace

1 dalam seribu~

selayang pandang ke era atom ini , begitu sukar utk mencari golongan2 yang disebutkan di dalam hadis berkenaan ; remaja yang sudah mengabdikan dirinya kepada ALLAH sejak kecil lagi ,pemimpin yang adil , manusia yang hatinya sudah berlabuh di rumah ALLAH tatkala solat danlelaki yang menolak pelawaan wanita mulia utk menjalin perhubungan terlarang kerana dirinya takut kepada ALLAH , dan lain-lain.

tetapi segalanya kini seperti sedang mengundur ke belakang , remaja kini cenderung sudah menjerumuskan dirinya ke lembah kehinaan , hidup tidak bervisi jelas , mudah terpengaruh dengan sogokan persekitaran dan media , dan hanya berfikir mengikut nafsi dan terikat dengan demensi yang dilumuri polusi dan ilusi .


akibat tidak takut akan ALLAH , inilah natijahnya~

tidak perlu lihat sejauh mana ceruk pedalaman , setinggi mana gunung terpasak ,dan sedalam mana pentas dunia berlata di bawah lautan ,mencari-cari kelibat remaja -remaja ini bersenandung..sedangkan hakikatnya , ana kini berhadapan dengan kawan-kawan yang sebegini rupa. nama shaja kawan segala , tetapi perlakuan kita nampak pula kontrakdiksinya. itulah , rambut sama hitam ,tapi qalbi lain-lain

.

sesungguhnya, ana bersyukur tarbiah yang diajar di asrama dahulu membawa pengertian yang besar dalam kehidupan ana. keluarnya dari alma mater itu , kerinduan menebal dek mengenangkan biah dan tarbiah yang diajar baik daripada para mualim dan sahabat. Walhal , dahulunya nikmat itu , sering kali dilupakan dan tidak diutamakan ,kerana diulit dgn kesibukan dan keletihan..Astaghfirullah~ lihatlah diri ana , masih lagi terkapai-kapai , macam mana nak membimbing dan menyahut seruan jihad ini?

masihkah ada sinar~

kadang kala ALLAH sembunyikan matahari dan wujudkan guruh dan petir , kita tertanya-tnya ke manakah hilangnya matahari , namun tidak disangka-sangka ALLAH hadirkan pelangi yg indah~

kusedari kekerdilanku dan kekhilafanku di hadapan ALLAH azza wajalla , sehebat mana pun kita , ku harus kembali kepada-Nya...

'dan bersegeralah memohon keampunan daripada Tuhanmu (ALLAH) , dan syurga seluas luas langit dan bumi disediakan utk org2 yang bertaqwa'
surah AL'imran :133

pelbagai cabaran dan tribulasi hampir melumpuhkan langkahku dan menyembunyikan semangatku utk trus mara...


hari debaran

tanggal 11 Mac yg lalu , telah menyedarkan persepsi ana tentang bernilainya usaha dan akhirnya dibalas dengan kejayaan yang tiada siapa pun tahu melainkan yang Esa.
begitu juga , pengorbanan yang tidak ternilai dilakukan di kala kesibukan
yang lain menelaah utk peperiksaan SPM , ALLAH membalasnya dgn kejayaan yg hadir sendiri stelah kita berusaha , berdoa dan bertawakal ...itu lah rahsia TAWASUL... subhannallah...


entah mengapa , seperti ada suatu aura yg kuat ditiup memperkuatkan kalbu dan semangatku untuk terus melangkah dan maju tanpa tidak menoleh ke belakang , dalam memperjuangkan sesuatu ,asalkan masih bertepatan dengan syarak dan kehendak islam sendiri.

terima kasih YA ALLAH atas anugerah ini , berikanlah kekuatan utk menjadi seperti golongan
yang disebut- sebut di dalam hadis ini , jadikanlah kami nnti pemimpin yang seadil dan sehebat
khalifah Umar Abdul Aziz , jadikanlah diri kami ketika ini remaja yang mengabdikan dirinya kpd agama seperti sultan muhammad Al-fateh ,

pahatkan hati kami utk bertandang dan berjemaah di rumah -MU ya ALLAH , kebalkan sukma kami utk mengindari panggilan2 maksiat , dan permudahkan hambamu ini dalam mencapai cita-cita melalui jalan jihadmu ya ALLAH , biarlah perhitungan ini bukan sekadar bermain di kalkulator tapi hidup dalam kehidupan kita...



pilih la jalan mana yang dituntut
rintihan hambamu ini bersama tangisan dalam pengharapan~ MySpace

5 comments:

harishah halim said...

oh, rindu sekolah. korang beruntung dididik dalam suasana islamik. semoga tabah meneruskan perjuangan, Dr Alif..

nemesis3891 said...

alip..
ko ni buat aku sedih la...
gelak hilai di asrama,
tangis hiba di sekolah,
penat lelah di makmal komputer,
leka solat di KKQ,
tidur lelah di bilik imam,
bahagia seram2 di masjid,
saat spm kian berakhir,
saat tulah aku makin sedih,
saat tulah aku tau masa ni aku akan lalui,
saat tulah aku tau semuanya tak mungkin berulang,
sebab semuanya dah berubah,
baik rambut tingkah ataupun usia,
yg kenangan tak mungkin berulang,kalaupun boleh, siapa yang nak mengulangi? jejak langkah ke depan masih jauh menanti ditempuh..doa untukku dan sentiasa untukmu aku sembahkan pada ilahi, sahabat..

Norashikin Abdullah said...

betul kate isha..korang beruntung sbb suasana sepintar yg bgus..
alif..good luck utk kmu..all the best selpas ini..semoga berjaya juga dunia akhirat..DR alif..ameen

alief_kaizer said...

TO ISHA EKIN-

btul2..alhamdulillah , tp suasana yg islamik kdgkala x menjamin org2nya boleh menerimanya , dan boleh jd org2 yg berada di suasana biasa ni boleh menjamin disekelilingnya lebih islamik ...misalnya penulisan dan blog korg...

biah sekadar sampingan , qalbi kita ni keutamaan..huhu

tq korg ...mmg supporting lah...
berckp smue dgn dr-to-be ni...huhu

alief_kaizer said...

to abrar---

kdg2 kenangan itu yg memperkuatkan kita menjadi lebih baik...madah mu mmg menyusuk kalbu...abrar ...aku sentiasa rindu dan kenang korg dalam doaku...
huhu

Monday, April 19, 2010

1 ...2...3...4...5...6...7 bukan sekadar perhitungan biasa

salam ukhuwah , mengharapkan coretan ini tidak menghidupkan sentimen kepada sesiapa yang membaca . bukannya bersifat jumud ,mediokritik ataupun ekstremis, apatah lagi ghulaw... tetapi hanya melafazkan tinta dan fikrah utk mengisi kekosongan sukma yg dahagakan ilmu dan bingkisan cahaya dan hidayah-Nya.

semakin lama blog ana bersawang dan berhabuk , semakin menebal kerinduan untuk menulis dan berkongsi ... biarlah entri kali ini ibarat melakukan sanitasi atau update blog, walaupun hnya ingin menimbulkan perhitungan ,mcm nak refresh matematik gitu...

Dalam kelekaan bersosial di laman 'muka buku', alhamdulillah diberikan kesempatan utk menjengah page' hadith of the day' dan terbaca:

Abu huraira(Radi allah anhu)

: d prophet (peace of Allah b upon him)said,Allah wil give shade,to seven,on d day when there will b no shade but his.
1.
a just ruler

2.a youth who has been brought up in d worship of Allah(i.e worship Allah sincerely 4rm childhood)

3.a man whose heart is attached to the mosque(i.e pray the compulsory prayers in the mosque in congregation)

4.two person who love each other only for Allah's sake & part in Allah's cause only

5.a man who refuse the call of a charming woman of noble birth for illicit intercourse with her & says:i am afraid of Allah

6.a man who gives charitable gifts so secretly his left hand does not know what his right hand has given(i.e nobody knows how much he has given in charity).

7.a person who remember Allah in seclusion & his eyes are then flooded with tears.

hmmm... banyak intipati yg tersingkap di sebalik hadis ini. Ingat lagi ,sahabat seperjuangan ku , sering kali mengungkap perihal yg ke -4 tatkala di ambang perpisahan kami di bangku sekolah dahulu yang ketika itu jugalah SPM berjalan..' antara umat manusia yg berada dalam naungan ALLAH ialah dia bertemu dan berpisah hanya kerana ALLAH

video
pesanan seorg sahabat - minit 5:20

tatkala madah ini bermain di segenap fikiran , acapkali neuron-neuron kerap mengintepretasi
nya sehingga merembeskan adrenalin yg mengundang air mata jantan berderai dek kerana sedihnya perpisahan~

setiap pertemuan berkesudahan dengan perpisahan , meskipun ianya pahit untuk diterima , tetapi hadis ini memperingati betapa setiap pertemuan yg disulami dgn perlbagai perhubungan spertinya dalam konteks persahabatan dan didasari dgn ukhuwahfillah tidak memikirkan tentang perpisahan tetapi memikirkan betapa kasihnya ALLAH pada hambanya sekiranya merelakan perpisahan ini.MySpace

1 dalam seribu~

selayang pandang ke era atom ini , begitu sukar utk mencari golongan2 yang disebutkan di dalam hadis berkenaan ; remaja yang sudah mengabdikan dirinya kepada ALLAH sejak kecil lagi ,pemimpin yang adil , manusia yang hatinya sudah berlabuh di rumah ALLAH tatkala solat danlelaki yang menolak pelawaan wanita mulia utk menjalin perhubungan terlarang kerana dirinya takut kepada ALLAH , dan lain-lain.

tetapi segalanya kini seperti sedang mengundur ke belakang , remaja kini cenderung sudah menjerumuskan dirinya ke lembah kehinaan , hidup tidak bervisi jelas , mudah terpengaruh dengan sogokan persekitaran dan media , dan hanya berfikir mengikut nafsi dan terikat dengan demensi yang dilumuri polusi dan ilusi .


akibat tidak takut akan ALLAH , inilah natijahnya~

tidak perlu lihat sejauh mana ceruk pedalaman , setinggi mana gunung terpasak ,dan sedalam mana pentas dunia berlata di bawah lautan ,mencari-cari kelibat remaja -remaja ini bersenandung..sedangkan hakikatnya , ana kini berhadapan dengan kawan-kawan yang sebegini rupa. nama shaja kawan segala , tetapi perlakuan kita nampak pula kontrakdiksinya. itulah , rambut sama hitam ,tapi qalbi lain-lain

.

sesungguhnya, ana bersyukur tarbiah yang diajar di asrama dahulu membawa pengertian yang besar dalam kehidupan ana. keluarnya dari alma mater itu , kerinduan menebal dek mengenangkan biah dan tarbiah yang diajar baik daripada para mualim dan sahabat. Walhal , dahulunya nikmat itu , sering kali dilupakan dan tidak diutamakan ,kerana diulit dgn kesibukan dan keletihan..Astaghfirullah~ lihatlah diri ana , masih lagi terkapai-kapai , macam mana nak membimbing dan menyahut seruan jihad ini?

masihkah ada sinar~

kadang kala ALLAH sembunyikan matahari dan wujudkan guruh dan petir , kita tertanya-tnya ke manakah hilangnya matahari , namun tidak disangka-sangka ALLAH hadirkan pelangi yg indah~

kusedari kekerdilanku dan kekhilafanku di hadapan ALLAH azza wajalla , sehebat mana pun kita , ku harus kembali kepada-Nya...

'dan bersegeralah memohon keampunan daripada Tuhanmu (ALLAH) , dan syurga seluas luas langit dan bumi disediakan utk org2 yang bertaqwa'
surah AL'imran :133

pelbagai cabaran dan tribulasi hampir melumpuhkan langkahku dan menyembunyikan semangatku utk trus mara...


hari debaran

tanggal 11 Mac yg lalu , telah menyedarkan persepsi ana tentang bernilainya usaha dan akhirnya dibalas dengan kejayaan yang tiada siapa pun tahu melainkan yang Esa.
begitu juga , pengorbanan yang tidak ternilai dilakukan di kala kesibukan
yang lain menelaah utk peperiksaan SPM , ALLAH membalasnya dgn kejayaan yg hadir sendiri stelah kita berusaha , berdoa dan bertawakal ...itu lah rahsia TAWASUL... subhannallah...


entah mengapa , seperti ada suatu aura yg kuat ditiup memperkuatkan kalbu dan semangatku untuk terus melangkah dan maju tanpa tidak menoleh ke belakang , dalam memperjuangkan sesuatu ,asalkan masih bertepatan dengan syarak dan kehendak islam sendiri.

terima kasih YA ALLAH atas anugerah ini , berikanlah kekuatan utk menjadi seperti golongan
yang disebut- sebut di dalam hadis ini , jadikanlah kami nnti pemimpin yang seadil dan sehebat
khalifah Umar Abdul Aziz , jadikanlah diri kami ketika ini remaja yang mengabdikan dirinya kpd agama seperti sultan muhammad Al-fateh ,

pahatkan hati kami utk bertandang dan berjemaah di rumah -MU ya ALLAH , kebalkan sukma kami utk mengindari panggilan2 maksiat , dan permudahkan hambamu ini dalam mencapai cita-cita melalui jalan jihadmu ya ALLAH , biarlah perhitungan ini bukan sekadar bermain di kalkulator tapi hidup dalam kehidupan kita...



pilih la jalan mana yang dituntut
rintihan hambamu ini bersama tangisan dalam pengharapan~ MySpace

5 comments:

harishah halim said...

oh, rindu sekolah. korang beruntung dididik dalam suasana islamik. semoga tabah meneruskan perjuangan, Dr Alif..

nemesis3891 said...

alip..
ko ni buat aku sedih la...
gelak hilai di asrama,
tangis hiba di sekolah,
penat lelah di makmal komputer,
leka solat di KKQ,
tidur lelah di bilik imam,
bahagia seram2 di masjid,
saat spm kian berakhir,
saat tulah aku makin sedih,
saat tulah aku tau masa ni aku akan lalui,
saat tulah aku tau semuanya tak mungkin berulang,
sebab semuanya dah berubah,
baik rambut tingkah ataupun usia,
yg kenangan tak mungkin berulang,kalaupun boleh, siapa yang nak mengulangi? jejak langkah ke depan masih jauh menanti ditempuh..doa untukku dan sentiasa untukmu aku sembahkan pada ilahi, sahabat..

Norashikin Abdullah said...

betul kate isha..korang beruntung sbb suasana sepintar yg bgus..
alif..good luck utk kmu..all the best selpas ini..semoga berjaya juga dunia akhirat..DR alif..ameen

alief_kaizer said...

TO ISHA EKIN-

btul2..alhamdulillah , tp suasana yg islamik kdgkala x menjamin org2nya boleh menerimanya , dan boleh jd org2 yg berada di suasana biasa ni boleh menjamin disekelilingnya lebih islamik ...misalnya penulisan dan blog korg...

biah sekadar sampingan , qalbi kita ni keutamaan..huhu

tq korg ...mmg supporting lah...
berckp smue dgn dr-to-be ni...huhu

alief_kaizer said...

to abrar---

kdg2 kenangan itu yg memperkuatkan kita menjadi lebih baik...madah mu mmg menyusuk kalbu...abrar ...aku sentiasa rindu dan kenang korg dalam doaku...
huhu